Værtskabet
“Hej!” siger et smilende ansigt, så snart en familie træder ind i den varme og imødekommende foyer. Familien er ankommet til MARYS og pulsen falder en smule, ved velkomsten fra et venligt menneske. Fra første møde føler de sig trygge og godt taget imod.
Ambition
”Det er superfedt at du ikke har en sundhedsfaglig baggrund, for du ser jo noget vi andre ikke ser ved at kigge på brugeroplevelser i stedet for helbred”
Plastikkirurg, afsnit 3083
Overordnet ambition
MARYS værter er lige der hvor familierne har brug for dem; når familien ankommer, venter, har brug for hjælp eller en uformel snak mellem behandlinger. Værterne er den menneskelige relation og fungerer som en rød tråd i den til tider tumultariske oplevelse det er, at være på hospitalet.
Værterne er til for familiernes skyld og fungerer som bindeled til muligheder på hospitalet; de hjælper med at finde toilettet, hente en ekstra tandbørste eller arrangere at klovnene kommer på besøg. De sikrer at familierne ved hvad de må, hvad de kan nå og hvilke muligheder de har. MARYS værter er familiens overskud når familierne ikke selv har det.
Koncepter
Service, Omsorg og Tryghed
Når familier ankommer på MARYS vil de blive budt velkommen af et imødekommende og smilende ansigt. På udvalgte steder i bygningen, står værter nemlig klar til at tage imod og være behjælpelige med stort og småt.
Vil du også være med og støtte dette koncept? Læs mere her
Tryghedsskabende
Tilstedeværelsen i sig selv skaber tryghed. Værten er en ikke-sundhedsfaglig person, som er trænet i værtskab og kender til brugernes behov. Værterne klarer lavpraktiske gøremål og griber de henvendelser, der kommer fra patienter og pårørende ved ankomst og i ventesituationer. Det aflaster det sundhedsfaglige personale, som i stedet kan fokusere på deres kerneopgaver.
Værterne kan i mødet og samtalen med patienterne bygge bro til det sundhedsfaglige personale. De kan skabe glidende overgange, ved at guide patienterne fra en aktivitet til den næste.
Der vil være værter i foyerområdet, men også nærværter på den enkelte etage, tilknyttet de specifikke afsnit.
Både nærværter og værterne i foyeren er familiernes guide til alle MARYS mange muligheder og tilbud. Værterne informerer og opfordrer familierne til at bruge MARYS, med fornemmelse for deres situation, overskud og behov. Værterne vil ligeledes holde fællesarealerne rydelige, så de indbyder til ophold og leg.
Værter og nærværter vil skabe ensartede tilbud og lige adgang til muligheder for alle familier. Igennem deres erfaring, overblik og nærvær, vil de have det overskud som de mange ramte familier mangler.
“Værten har mere end halveret antallet af henvendelser fra familier til det administrative personale i værtsperioden.“
Test af værter forår 2023
Værterne i foyeren
Værten i foyeren byder familierne velkommen til MARYS og sørger for at de lander godt. De hjælper dem til at finde rundt, svarer på deres spørgsmål og hjælpe dem med at finde aktiviteter og leg. I foyeren har værterne en værtsstation ved hver indgang og er på den måde tilgængelige for alle ved ankomst til hospitalet. Værten i foyeren bruger værtsstationerne og informationsskranken som base, men bevæger sig rundt i rummet for at møde og imødekomme de forskellige brugere i foyeren.

“Det er en hård tid for vores familie. Nogle gange har man bare brug for at blive mødt af et menneske. Også selv om man måske godt kan selv."
Mor til patient

Nærværter i afsnittene
Nærværterne er tilknyttet specifikke afdelinger og er til stede på hver etage. Her er værtsrollen nær familierne og det sundhedsfaglige personale i det daglige.
Nærværten agerer støtte og er til stede i fællesrum, på gangene og kommer også rundt på værelserne. De tager imod nyankomne familier ved elevatorerne og viser dem vej til deres værelse. De fornemmer hurtigt stemning og behov og kan hjælpe med små praktiske opgaver, som f.eks. at tilkoble en playstation eller finde en ekstra tandbørste. Nærværten bygger desuden bro til behandlingen og kan vurdere hvornår f.eks. en hospitalsklovn bør komme forbi.
Fagligt fællesskab og kompetencer
For at blive vært på MARYS skal en særlig gruppe af personalet gennemføre et uddannelsesprogram. Her bliver de trænet i at interagere med de meget forskelligartede målgrupper og i at håndtere sårbare situationer.
Vil du også være med og støtte dette koncept? Læs mere her
Værtsuddannelsen
Uddannelsesprogrammet tager udgangspunkt i den fælles faciliteringsrytmne som har til formål at forbinde, forstå, handle og forankre oplevelsen på MARYS.
Denne rytme, gælder for alt personale på MARYS, og er udviklet med inspiration fra andre lignende værtsuddannelser og i tæt samarbejde med de øvrige uddannelsesprogrammer for personalet på MARYS.
Værtsuddannelsen er en ideel mulighed for unge, der ønsker at få erfaring i sundhedssektoren. Efter fuldførelse får man et diplom, der anerkender de opnåede færdigheder indenfor menneske-centreret service og omsorg.
Vi ønsker os enestuer til børn, med plads og mulighed for hyggeligt samvær. Indrettet så man kan "holde ud" at leve indenfor de 4 vægge i længere perioder.
Far til pige 4 år
Man bliver simpelthen så dvask af at være her, vi sidder bare her på stuen og glor.
Mor til pige 2 år
Andelen af familier som svarer at de i meget høj grad har følt sig godt modtaget til ambulatoriets venteområde er steget fra 40% til 85% i værtsperioden.
Datapunkt fra test af værter 2023

Læs om andre koncepter
Du har nu læst ét ud af de i alt otte koncepter. Se mere nedenfor
Oplev koncepterne fra brugernes perspektiv
Mød nogle af MARYS brugere, forstå deres situation og se, hvordan de otte koncepter påvirker netop deres hospitalsoplevelse.